Adelaide

27 februari 2017 - Adelaide, Australië

En dan is het best wel weer eens tijd voor een grote stad: Adelaide. Adelaide is volgens een aantal bronnen "The most livable city in the World", dus we hebben hoge verwachtingen. Vanaf Albert Lake, via de Flerieu Peninsula, naderen we de Adelaide Hills. We rijden om via de A33 scenic drive, en dan nog verder de Hills in omdat ook dat door Google Maps wordt aangeraden als mooie omweg. Het is inderdaad best spectaculair. Erg mooi landschap en de heuvels worden stijl genoeg voor haarspeldbochten. Moedig stuurt ons hippie busje zijn weg en voor we het weten kijken we van grote hoogte uit zuidelijke richting neer op Adelaide, het CBD duidelijk zichtbaar als groepje wolkenkrabbers. Adelaide en Adelaide North zijn gezamelijk het centrum, en dat centrum is van de rest van Adelaide gescheiden door een ring van groene parken. Zeer livable lijkt het inderdaad. Met behulp van Maps komen we al snel aan op de camping, die tegen de botanic gardens aan ligt. 2 km wandelen door die gardens en je bent op North Terrace, de belangrijkste weg in het centrum met alle Musea, overheidsgebouwen enz. We maken een flinke wandeling, een koud biertje/wijntje en eten lekker en goedkoop bij Sit Lo, een klein Vietnamees restaurantje in een zijsteegje. Wat is TripAdvisor toch handig! Dan begint de zaterdagavond en we gaan Rundle Street in, het uitgaansleven. Dat valt een beetje tegen, het heeft een flink Jersey Shore gehalte. Iedereen in Zeeman kledij en luidruchtig. De 2 volgende dagen, niet in het uitgaansleven, zijn weer anders. De bewoners komen dan wel stads/modern over. Dat stukje over het uitgaansleven klinkt wat Europees arrogant, excuses, maar we voelden het beide.

De volgende dag wandelen we erg veel. Bijna het hele centrum door. Grappig om te zien dat zowel het zuiden van Centre als het gehele Adelaide North nog Victoriaanse laagbouw is met veel huizen. Voelt ook een beetje Country-town achtig aan. Heel gemoedelijk maar tevens een beetje kneuterig. Het CBD is eigenlijk merkwaardig klein. Weinig grote bedrijven hier? De RiverSide is fantastisch. Mooie parken en wandelpaden. Ook de botanische tuin is mooi, maar niet zo uitbundig als Melbourne. Al met al een erg fijne en veilige stad, maar wel wat mixed feelings.