Eyre peninsula

25 maart 2017 - Port Lincoln, Australië

Eenmaal de woestijn uit willen we een nieuwe hoek verkennen van het gebied rond Adelaide. Vanuit Port Augusta gaan we naar het westen, richting de NullArbor highway 1. We slaan al echter snel af naar het zuidwesten, Eyre peninsula op. Eyre is een soort gelijkzijdige driehoek die met de bovenste zijde aan de onderkant van Australie is geplakt, net ten westen van Adelaide. Het wordt een schiereiland genoemd, maar het heeft wel een heel brede verbinding met het vasteland. De route naar het zuidelijkste puntje is ongeveer 340 km. We komen langs allemaal kleine dorpjes die een vissershistorie koppelen aan een slapend bestaan met nog flink wat graanboerderijen. We stoppen hier en daar in een "zeer oud" hotel uit 1890 voor een capuccinootje en wandelen over een paar stranden. Dan komen we aan in Port Lincoln, een redelijk groot dorp (15000 inwoners) aan het zuidpuntje. Dit wordt onze uitvalsbasis naar 3 grote parken: Lincoln NP, Waylers Way en Coffin Bay NP. Prachtige parken met mooie kustlijnen en strandduinen. Toch hebben we een beetje last van het "Grand Canyon effect": na het zien van Uluru zijn andere bezienswaardigheden toch wel een stukje minder. We liggen nog lekker op een strandje en dan is het alweer tijd voor het verlaten van Eyre. 3 dagen en 1000 km zijn voorbijgevlogen. We gaan weer verder. Naarmate het einde van de vakantie in zicht komt lijkt het wel of we meer haast krijgen om nog veel te zien. We zijn blijkbaar nog niet uitgereisd.....