The Alice en MacDonnell Ranges

19 maart 2017 - Alice Springs, Australië

Alice Springs is een merkwaardig dorpje/stad. Je ziet bijna niemand op straat, want het is er gewoon bijna altijd te heet. Wel veel auto's met altijd airco natuurlijk. Geen hoogbouw, zelfs het "zakelijk centrum" en winkelgebied is single-story. Het heeft wel iets speciaals, deze hoofdstad van de woestijn. Het is in 1871 ontstaan als verbindingsstation voor de Overland Telegraph Line. Er moesten hier een hele ploeg telegrafisten (heet dat zo?) 24 uur per dag telegraafberichten decoderen en eventueel doorsturen. Het station bestaat nog en is gerestaureerd, we hebben het bezocht. Leuk om te zien. Tijdens de tweede wereldoorlog is "The Alice" keihard gegroeid vanwege de doortocht van militaire logistiek naar Darwin in het noorden. Darwin en Alice waren vrijwel geheel een militair kamp. Toen is ook de Stuart Highway van zuid naar noord aangelegd. Daarna kon Alice doorgroeien. We gaan nog een dag 130 km naar het westen om de MacDonnell Ranges te bezoeken. 2 parallelle bergketens met daartussen een 1600 miljoen jaar oude versteende oceaanvloer. In deze Ranges vind je diverse waterputten en canyons. Wat een moois allemaal weer!