Flinders Ranges en het begin van de Outback

9 maart 2017 - Mount Isa, Australië

De woestijn komt naderbij, we voelen het aan alles. De lucht wordt heet en droog, en we vertrekken vanuit Point Pirie naar Flinders Ranges national park, ongeveer 100 km ten noordoosten van Port Augusta, het grootste "kruispunt" van Australie. Flinders Ranges is een bergketen die tot de oudste van de wereld behoort. Het is ontstaan nog voor Gondwana (het oercontinent) opbrak in de diverse werelddelen. In de kern van dit gebergte ligt een hoogvlakte genaamd Wilpena Pound. Deze vlakte is vooral bekend omdat het meerdere malen is getracht te temmen voor de schapenhouderij. 40000 schapen werden geplaatst binnen dit natuurlijke "hek". Helaas liepen alle pogingen vast op de twee grote droogtes van 7 jaar startend in 1872 en 1897. We overnachten op twee verschillende prima campings en doen diverse walking trails. Dan gaan we weer terug naar Port Augusta om ons klaar te maken voor de grotere tocht de Outback in. Water en benzine tanks vol (extra jerrycans) en veel blikvoer. Men zegt dat je in staat moet zijn om 1 week zelfstandig te overleven in het geval van problemen (meestal overstromingen als gevolg van flash floods). Na 1 week is er altijd hulp. Dan richten we de neus van het campertje naar het Noordwesten en draaien de Stuart Highway op. We gaan eraan beginnen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjel:
    9 maart 2017
    Lieve Frouke en Willem,
    Wat een leuke jonge kangoeroes, die bijna in de camera kruipen! En dan nu het grote avontuur: The Outback. Een prettig idee dat jullie het minimaal 1 week uit kunnen houden, maar hopelijk heb je al dat blikvoer niet nodig, want dat klinkt een beetje als afzien. We hebben echt medelijden...
    Liefs Wim en Marjel.
  2. Tien en Bert:
    11 maart 2017
    Lieve schatten,

Oooh, we wish we were there too!!!! Die paar blikken extra voer zouden best wel mee kunnen!
    Leuk verslag weer, zinderend geschreven in de zin van we voelen de woestijn aankomen! Spannend hoor!
    Geniet maar lekker door en zorg dat jullie niet pas na een week gered hoeven te worden......love you so much! Als het moet komen we eraan hoor!
    Veel liefs,
    Bert en Tien